actueel

Actueel
Oktober 2018
Opname van Ademtocht van 22 juli in de Oranjekerk door VoxNL binnen en op deze site gezet. Video volgt nog!

September 2018
Vooral veel repeteren voor Nordlys, Laagland Vocaal (mijn bewerkingen van The Purple Cow en de canon van Ciconia) en Telys, want in november (en december) hebben alle drie deze ensembles een concert. Ik kom niet aan componeren toe, al heb ik hier en daar wel wat ideetjes.

Augustus 2018
Na Tallinn nog verder doorgereisd voor vakantie en thuis alles weer opgestart voor een nieuw muzikaal seizoen met o.a. optredens met Nordlys, Telys en Laagland Vocaal (waar hopelijk ook weer liederen van mijn hand gaan klinken). Video-opname van Ademotocht door projectkoor VoxNL is nog in de maak. Mijn bewerking van The Purple Cow van Kilpatrick afgemaakt voor Laagland Vocaal.

Juli 2018
Gestart met het herarrangeren van een bestaand lied voor vier stemmen met divisies (‘The Purple Cow’ van John Kilpatrick, dat ik ooit met mijn octet Octoplus zong) tot vijfstemmig stuk voor Laagland Vocaal. En verder vooral heel veel VoxNL… de eindsprint naar het Amsterdamse concert en de reis naar Europa Cantat in Tallinn. Eind juli/begin augustus: me ondergedompeld in Europa Cantat met VoxNL, waar zowel mijn Ademtocht heeft geklonken als deel III van Hadewijch’s Brieven, al was ik daar zelf helaas niet bij…! Binnenkort maar eens kijken of de opnames van Ademtocht een beetje gelukt zijn.

Juni 2018
Diverse optredens zonder eigen werk (Ensemble Hermes, Laagland Vocaal), repetities met VoxNL met o.a. Ademtocht, correcties drukproef Holland House Songbook. En eindelijk weer componeren – of liever: arrangeren. Het betreft een klein experimentje met toneelmuziek gebaseerd op bestaand werk van Pink Floyd (en dat dan in een klassiek jasje, ingespeeld met mijn virtuele instrumentarium). Dit in verband met een toneelstuk van studenten waaraan mijn zoon meewerkt als co-auteur en co-regisseur. Het is weer eens wat anders!

Mei 2018
Traditionele band-week met DEM en weer een prachtig nummer gemaakt (tekst en zangmelodie van mij) dat ‘Finis Terrae’ heet en momenteel nog afgemixt wordt. Ondertussen begint ‘Ademtocht’ te klinken bij VoxNL. Tot mijn grote vreugde vernomen dat de canon (deel III) uit Hadewijch’s Brieven geselecteerd is voor opname in het Holland House Songbook dat in Tallinn onder zangers zal worden verspreid. Gestart met driestemmig ensemble dat zich richt op Scandinavische (volks)liederen ‘Telys’ (theelichtje), samen met kwintet- en VoxNL-genote Esther en Nordys-genote Saskia Idzerda. Geen eigen werk, maar wel inspirerend en mooi. Geweldig optreden gehad met Ensemble Hermes, alwaar geen eigen werk, maar wel werk van lievelingscomponisten David Lang en Josquin des Prez (en… vooruit: Arvo Pärt). En die mis van Byrd zal me ook nog lang bijblijven.

April 2018
Mijn bewerking van de canon van Johannes Ciconia afgemaakt (titel is nu: ‘De zonnestraal en de tortelduif’) en al een keertje doorgezongen door mijn kwintet. Het doet hen aan Arvo Pärt denken! Ook hebben we ‘Taal, maar geen woorden’ weer opgepakt. Druk met Hermes en VoxNL. Vernomen dat Vera, Esther en ik in najaar 2019 ‘Hadewijch’s Brieven’ mogen komen zingen (in combinatie met ‘Sonnet’ (van Bredero) en ‘Adwaita’s Trio’ in de Salon op de Dijk (Schellingwoude, Amsterdam).

Maart 2018
Vernomen dat er inderdaad een ‘Hildegard ontmoet Hadewijch’-programma komt door Antje de Wit waarop mijn vierluik Hadewijch’s Brieven in première zal gaan. Blij – ook al omdat ik de brieven deze maand een keer doorzing met zangvriendinnen Esther en Vera en omdat de repetities van VoxNL gaan starten met onder andere mijn Ademtocht. En… toestemming uit Zweden van de erven Tranströmer voor gebruik van zijn twee gedichten! Nu de Nederlandse toestemming nog. Bezig met een bewerking/eigen versie van de beroemde canon van Johannes Ciconia (ca 1370-1412) voor mijn kwintet. Gestart met deelname aan Ensemble Hermes (geen eigen werk, wèl heel leerzaam wat betreft oude muziek en wat een genot om met zulke goede zangers samen te zingen).

Februari 2018
Druk met concerten van Nordlys (alwaar geen eigen werk) en de voorbereidingen van het VoxNL-koor (waar mijn ‘Ademtocht’ in première zal gaan). Kwintetgenotes Esther en Vera bereid gevonden om de Hadewijch-liederen te gaan repeteren.

Januari 2018
Geïnspireerd doorgestoomd met het Hadewijch-vierluik, snel na elkaar te zingen – vijf minuten muziek! Alles in no time ingezongen. In contact gekomen met één van de auteurs van het boek uit 2002 dat ik als bron heb gebruikt, Anikó Darózci.

December 2017
Kerstvakantie, dus dat betekent naast allerlei opruim-/back up-/archiefwerkzaamheden ook: componeren! Ben begonnen met mijn Hadewijch-project. Brieffragmenten uitgezocht (want de Strofische Gedichten bestaan allemaal al op muziek) en bedacht dat het een vierluik voor drie vrouwenstemmen (of driestemmig vrouwenkoor) zal worden. Gestart met de eerste delen.

November 2017
Met Laagland Vocaal ‘C-majeur’ voor een klein welwillend publiek in het Vierwindenhuis ten gehore gebracht. Mooi! Dat lied kan binnenkort op deze website – al moet ik nu eerst de rechten nog regelen met de erven Tranströmer en de erven Bernlef (even geduld)… Ook het andere Tranströmerlied ‘Taal, maar geen woorden’ uitgeprobeerd, maar daar is nog een beetje werk aan de winkel. Ook in het begin van de maand nog met Laagland gezongen in de Hallen bij een klein festival van VoxNL, alwaar geen eigen werk.

Oktober 2017
Buitengewoon gelukkig met de officiële première van Duister Paradijs tijdens de Salon aan de Dijk. Wat een genot om lekker eigen muziek uit het hoofd te brengen voor een geïnteresseerd publiek op een intieme, mooie plek en met twee zulke fijne zangvrienden als Esther en Jeroen – en natuurlijk de dichter zelf, Co Woudsma. Kon het maar altijd zo zijn. Er zijn professionele opnames gemaakt, waarvan ik hoop dat die binnenkort op deze site komen.

September 2017
Twee inspirerende uitvoeringen van liederen van Hildegard von Bingen met de Schola Hildegardis onder leiding van Antje de Wit. Antje en ik kwamen op het idee dat ik voor een volgend project een lied zou kunnen schrijven op tekst van Hadewijch – uitvoering begin 2019. Dat ga ik natuurlijk doen en ik ben al begonnen met wat research. Wel spannend, want voor mij zijn het ongebruikelijke (religieuze) teksten. Zal ik het in het Middelnederlands doen of juist werken met moderne hertalingen? Ook muzikaal uitdagend, trouwens, omdat ik wil proberen de typisch Schola-klank te gaan inzetten, maar dan in een moderner idioom. Verder druk met VoxNL: de Tallinn-reis!